Pages

03 November 2014

Detik pertama menjadi ibu

Hello UM!!~ Hari ni adalah hari pertama aku pegi UM lepas cuti 3 bulan... cuti bersalin katanya.. huhu.. patutnye 2 bulan je cuti. tp aku balik cuti awal.. konon2 takut terberanak awal.. kat sini aku sensorg.. family jauh.. husband pun jauh gak.. hihihi.. Masa minggu2 terakhir pregnancy mmg aku dah sarat sgt dan tak berapa larat nak buat labwork pun.. Mood dah merundum.. So, bila ada je mild contraction, aku pun gelabah nak balik JB awal.. hihihi.. mana la tau.. tak de pengalaman.. Perasaan beranak sensorg kat KL tu laa yg aku tak suka..

Last2 aku bersalin tepat pada expected due date iaitu pada 6hb Sep 2014.. Alhamdulillah.. Perasaan aku bila menunggu saat2 kelahiran tu.. bila dah minggu ke-38 and ke-39.. aku dah start gelabah sebab tak bersalin lagi.. Takut gak lewat bersalin, org kata kena czer laa.. takut baby mature sgt laa.. mcm2 komplikasi laa.. Mana laa aku tak gelabah, dah nak due date pun aku masih tak de rasa nak beranak pun.. tak de rasa contraction pun.. Apa2 pun, alhamdulillah semuanya dah selamat pun.. Aku start rasa mild contraction pada awal pagi 6hb Sep tu dlm pukul 1 pagi kot.. Tp pergi hospital pukul 7 pagi dan melahirkan puteri aku yg comel tu pada pukul 3.52 ptg.. Berat baby 3.24 kg...Nama baby aku: Noor Khaliesa Zahra Binti Mohamed Bahtiar... Maksud nama dia:  Cahaya yg jujur yg berseri..

Masa berpantang aku buat apa kat rumah? hihi.. pulihkan diri sendiri dan jaga baby je laa.. aku tak fikir pasal lab pun.. tak baca journal pun.. Banyak tgk tv.. layan internet.. memula tu bosan gak laa life mcm tu.. Dah la tak boleh pegi jln2.. duk rumah je.. Nama pun berpantang.. Mandi kena air panas, tak boleh minum air sejuk.. ice lagi laa NEHI.. Makan pun makanan org berpantang.. Nasib la rumah ada astro.. ada mcm2 channel yg boleh tgk.. Lama2 syiok gak duk rumah.. Jaga baby paling best.. memula tu mmg kekok laa nak cuci najis, mandikan dia.. pakaikan baju.. susukan.. tidurkan.. Lama2 jadi best plak.. Lepas abis pantang, baby dah pandai mengagah sikit2.. mmg cute je.. Dah semangat dah dia.. Aku pun sempat habiskan satu novel "Lautan dihujung lorong".. Cerita mengarut.. Nape laa aku bawa novel ni balik JB. Padahal banyak je lagi novel yg lagi best yg lum baca tinggal kat rumah sewa.. huhu..

Al-kisah baby aku.. minggu pertama lepas kelahiran dia, kitorg risau pasal kuning dia.. Lepas lahir, dia ada sikit kuning.. Tak de laa kena admitted ke apa.. Cuma kalau tak jaga, boleh naik gak level kuning tu.. Siap jemur sekejap pagi2.. Minggu kedua plak, tahi mata banyak laa sgt.. rimas aku!!~ Minggu ke-3, Selsema and batuk.. kesian dia.. Rupanya mandi awal pagi sgt, dia sejuk.. malam pun mandi juga.. so skrg, tak mandi malam, just lap2 je... Minggu ke-4 plak, naik ruam yg teruk.. kat badan, kat pipi.. Tp dah sapu losyen sudo cream kat badan, dah ok.. kat pipi dia letak baby oil, pun dah ok dah.. Alhamdulillah.. 

Sekarang ni, Khaliesa suka gigit jari tangan kanan dia.. abis basah mitten tu.. bagi puting tak nak.. aku pun tak faham.. Tak kan nak tumbuh gigi, kan.. hahah.. Sekarang dah pandai beremosi.. kalau bagi susu lambat, dia merajuk.. sambil minum susu tu sambil membebel.. Ahh tak reti nak explain.. Kadang2 tu, sambil menyusu, time tu laa nak mengeliat sama.. (anak aku kuat mengeliat), time tu juga laa nak yak yak.. haha.. padahal tgh menyusu tu.. merah2 muka dia meneran.. pastu sambung menyusu.. Rindu my baby!!~

Sekarang ni asyik beli barang baby je.. Lepas abis pantang, baru la boleh keluar rumah jalan2.. baru laa aku ngan husband dapat pegi beli stroller and car seat.. Mahal gak dua2 benda ni.. Ada yg cecah ribu, kot.. tp ktorg beli ikut kemampuan je laa.. tu pun pakai duit kumpul2 org kasi.. Ada laa rezeki sikit.. Yg paling pening kepala adalah cari stroller yg worth buy.. Yg best mesti laa yg mahal amat.. lebih budget kami.. Tp nak gak cari yg baik sikit utk si little princess suit our budget.. Ciri2 utama, stroller tu mesti boleh recline abis sbb baby kena baring.. Pastu nak yg reversable handle.. aku suka feature ni sbb boleh baby masa tolak stroller.. meaning baby facing kita.. bila dah besar sikit baru la boleh face out tgk org sekeliling.. Next, nak cari yg full coverage canopy... so bila dia tido boleh tutup abis, adjustable handle, big basket, 5-point safety harness, span pelapik yg best.. Di akhir pencarian, ktorg beli stroller capella cony.. warna wine... Harga before less RM1199 (tgk kat website dia), lepas less dpt RM750. ok laa tu utk memenuhi spec yg aku nak.. Setakat ni, dah bawa pegi shopping mall, pegi makan2.. mmg puas hati sangat.. ^_^


Lepas pantang kena datang UM utk sambung siapkan experiment aku.. Masa dalam pantang kelmarin, paper transcriptome aku finally dah accepted kat BMC Genomics.. Alhamdulillah.. syukur.. Erm kena ada lagi 1 paper utk grad.. Ni laa experiment yg kena siapkan utk paper lagi satu.. kena usaha lebih sikit.. Ada driving force utk siapkan experiment.. Kawan2 yg baca blog aku ni.. walaupun anda tak mengenali diriku ini.. doakan kejayaan saya ye.. Terima kasih ^_^

No comments:

Post a Comment